Nappatag för regionens framtid

Nappatag för regionens framtid

Läs hela artikeln
eLokal Shop | Nyhetsöversikt | Nyhetsbrev | RSS | Tipsa oss | Annonsera/Kontakta oss | Sök 
Josefin Crafoord: Jag utgår alltid från mig själv
HÖSTMODE

Josefin Crafoord: "Jag utgår alltid från mig själv"

Läs hela artikeln
Högtryck på andrahandsmarknaden
BOSTAD

Högtryck på andrahandsmarknaden

Läs hela artikeln
Citroën Survolt:
MOTOR

Citroën Survolt:

Läs hela artikeln
FORMGIVNING1. Peugeot 508 har en välgörande lugn design med en lagom liten frontgrill, en lagom liten vindruta och inga skulpterade veck utmed sidorna. Foto: Peugeot
FORMGIVNING1. Peugeot 508 har en välgörande lugn design med en lagom liten frontgrill, en lagom liten vindruta och inga skulpterade veck utmed sidorna. Foto: Peugeot

Tipsa en vän  Skriv ut Del

Peugeot 508

Den lugna skönheten

BILNYTT. Jag tror att allt fler biltillverkare börjar förstå att det där med sportigt häftig design inte lockar oss vanliga bilister. Titta bara på franska Peugeot, som en gång i tiden hade vardagspraktiskt kantiga bilar, utan några konstiga veck på karossen.
Men så ville förmodligen marknadsfolket på Peugeot ta bort märkets gedigna gubbstämpel och ge det en ungdomligare och sportigare image. Därför lät man formgivarna piffa upp karosserna med aggressiva, Ferrari-betonade frontgrillar, vindruteglas som går långt upp i taket och extremt snedslitsade strålkastare.

Sansar sig
Nu verkar man ha besinnat sig på Peugeot och börjar återgå till den sakligt lugna designen. Första beviset på detta är den nya, rymliga mellanklassbilen Peugeot 508. Frontgrillen är lagom liten och ger absolut inte något aggressivt intryck, vindrutan är lagom liten och släpper inte in en massa siktstörande ljus och kostar inte en förmögenhet att byta efter ett stenskott, och karossens sidor och bakdel är välgörande fria från designade veck och kanter.
Bilen premiärvisas på bilsalongen i Paris den 2-17 oktober 2010 både som fyradörrs sedan och femdörrs kombi. Senare kommer en förhöjd version med elektriskt tillkopplad allhjulsdrivning. Försäljningsstarten sker i början på 2011.

Olika alternativ
Till att börja med levereras Peugeot 508 med bland annat en 1,6-liters turboöverladdad bensinmotor på 200 hästkrafter, och en 2,2-liters turbodiesel som i starkaste versionen levererar upp emot 220 hästkrafter. Start/stopp-system eller minihybridsystem som minskar bränsleförbrukningen i tät stadstrafik ingår.

FORMGIVNING2. Bakvagnen är också mjukt rundad på Peugeot 508. Och den är säkert aerodynamiskt korrekt och bidrar till ett lågt luftmotstånd. Foto: Peugeot
FORMGIVNING2. Bakvagnen är också mjukt rundad på Peugeot 508. Och den är säkert aerodynamiskt korrekt och bidrar till ett lågt luftmotstånd. Foto: Peugeot

Publicerad: 31. juli 2010 03:00

loading...

VALET 2010
Välj din kommun nedan
Karlshamn
Karlskrona
Olofström
Ronneby
Sölvesborg
Tilbaka till lokaltidningen.se
HÖSTMODE

COMMERSEN CUP

Medborgarreportage
senaste blogg
Cicci Andersson:
Galapremiär i Asarum?!...
Veckans annonser

Nyheter från ditt lokalområde
Välj din tidning här och läs de senaste nyheterna från ditt lokalområde...

E-TIDNING

Karlshamn

Karlskrona

Ronneby

Sölvesborg/Olofström

loading...

Carlshamns Commersen ABLotsgatan 5374 35 CarlshamnTelefon: 0454-341 30Fax: 0454-341 39
lokaltidningen.se/commersen - en del av lokaltidningen.se