TEST.
Jag undrar om inte jag ska ställa upp med en låt på melodifestivalen. Den har sitt ursprung i Janis Joplin-låten "Mercedes-Benz" som jag nynnar med min egen refräng varje gång jag sätter mig bakom ratten på den batteridrivna skåpbilen Renault Kangoo ZE.Den fungerar egentligen bara som en lokal distributionsbil, alltså en post- eller paketbil som alltid går sin korta och fasta rutt. Kanske kan den användas som en lätt hantverkarbil som dock inte tillåter någon extrarunda för att laga fru Karlssons droppande kökskran på den lediga halvtimmen. Och så orkar den inte dra en släpvagn med den minimala energi som finns i batteriet.
Kräver god planeringDet är som om man på morgonen ger sig iväg med sin vanliga diesel- eller bensinbil med 5 à 10 liter bränsle i tanken. Så gör väl ingen vettig människa men så måste du göra varje dag om du kör en batteridriven elbil!
Ska du köra en runda på flera mil måste du planera rutten så att det finns laddningsmöjligheter där du kör. Men hur ska du gardera dig mot att inga står i kö före dig vid laddstolpen?
Oh Lord, give me patience and a diesel. Se där, min melodifestivallåt!
För att batteriet inte ska urladdas för snabbt har Kangoo ZE en mycket kraftig regenerativ bromsning som bromsar bilen nästan till stillastående. Detta kräver tillvänjning exempelvis vid ett gathörn där man får ha litet tryck på gaspedalen så att bilen inte stoppar.
Elmotorn omkopplasDen regenerativa bromsningen innebär att elmotorn omkopplas till att fungera som en generator varje gång föraren släpper upp gaspedalen. Elströmmen leds sedan till batteriet.
ZE är förkortning för Zero Emissions, vilket översatt från engelska blir noll utsläpp. Detta påstående är en sanning med modifikation. Laddar du batteriet från ett vanligt 10 A vägguttag med den världsunika svenska blandningen av kärn- och vattenkraftsel, så stämmer det. Kärnkraft och vattenkraft orsakar ju inget utsläpp av den allt mera omdiskuterade koldioxiden.
Men om du får in el från danska kolkraftverk och tyska brunkolseldade kraftverk så har ju avgaserna bolmat ut genom kraftverkens skorstenar och en Renault ZE kan sammanlagt ha släppt ut mera av förbränningsgasen koldioxid än samma bil driven av en dieselmotor.
Sitter högt och vilsamtI övrigt är ZE som en vanlig Kangoo: man stiger lätt i och ur bilen genom de höga dörröppningarna, sitter högt och vilsamt. Säker kurshållning och lugn styrning med tillräckligt servostöd vid parkeringsmanövrer.
Elmotorn med batteri och elektronik väger dock märkbart mera än en dieselmotor varför bilen känns något tungs lastad hela tiden. För värmen inne i bilen under kyliga dagar svarar en dieseldriven kupévärmare. Oh Lord, give me patience and a diesel!
Publicerad: 11. oktober 2012 00:18
Tillverkad i: Frankrike.
Typ: 4 dörrars 2 personers skåp.
Mått/Vikt: Längd 421 cm, bredd 183 cm, höjd 181 cm, axelavstånd 270 cm, tjänstevikt fr 1607 kg (inkl batteri 260 kg).
Motor: Elmotor. Effekt: 60 hk/44 kW
Vridmoment: 226 Nm–0 r/m.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Direktdrift.
Hjulupphängning: Fram: fjäderben, bak: halvstel axel.
Styrning: kuggstång/elservo.
Vändcirkel: 10,7 m.
Bränsleförbrukning: 155 Wh/km vid blandad körning.
CO2: 156 g/km.
Prestanda: 130 km/h.
0–100 km/h: 20,3 sek.
Räckvidd: 60–100 km.
Laddtid: Åtta timmar.
Fordonskatt: 360 kronor.
Pris: Från 202300 kronor, exkl moms.
Batterihyra: 750 kronor, exkl moms/månad.